Verslagen en impressies van onze events

Hybrid Intelligence

Hybride intelligentie in de bouw en infra

Eind 2022 heeft Stumico een drukbezochte ledenbijeenkomst georganiseerd over Hybrid Intelligence. Oftewel de combinatie van menselijke en machinale intelligentie, voor zover dat ook voor machines geldt. Hieronder het verslag van deze boeiende avond over de praktijkervaringen met slimme engineering apps, de uitdagingen bij mens-machine samenwerking, digitale inspecteurs en robothond Spot.  

Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie (AI) verwijst volgens ChatGPT en Google Translate naar het vermogen van een computer of machine om taken uit te voeren waarvoor normaal gesproken menselijke intelligentie nodig is, zoals leren, probleemoplossing, besluitvorming en perceptie. Er zijn veel verschillende benaderingen voor het ontwikkelen van AI, en de term wordt vaak gebruikt om een ​​reeks technieken en technologieën te beschrijven, waaronder machine learning, natuurlijke taalverwerking en robotica. AI-systemen worden ontworpen voor een ​​breed scala aan taken, van eenvoudige zoals het herkennen van patronen in data tot complexere taken zoals het begrijpen van en reageren op menselijke taal of autorijden. Het uiteindelijke doel van AI-onderzoek is om systemen te creëren die autonoom kunnen functioneren en intelligent gedrag vertonen vergelijkbaar met dat van mensen. Tot zover deze met behulp van AI geschreven alinea.

Ervaringen met engineering apps

Als eerste sprekers deelden COO Stijn Jansen en People & Culture specialist Thamar de Bonte van VIKTOR hun ervaringen met het gebruik van engineering apps om ingenieurs bij hun werk te ontlasten. Dit bedrijf levert een zogeheten ‘low-code’ ontwikkelingsplatform voor engineeringapplicaties en apps, om organisaties te helpen hun digitale transformatie te versnellen en efficiënter samen te werken. Alle senior Stumico-leden herinneren zich vast nog dat in de beginjaren van de vereniging constructeurs en engineers zelf programma’s ontwikkelden die nog niet op de markt waren en met elkaar deelden. Alleen zou je die nu als ‘high code’ betitelen en gebeurde dat op de eerste generatie microcomputers, in plaats van in de cloud. Jansen vertelde over de parametrische tool die ze hebben ontwikkeld voor de fundaties van hoogspanningsmasten voor Heijmans en een app voor werkbaarheidsanalyses die Boskalis uitvoert. De Bonte ging in op de menselijke en organisatorische aspecten van slimme engineering apps.

Uitdagingen mens-machine samenwerking

Jurriaan van Diggelen, programmaleider Human-Machine teaming bij TNO ging als tweede spreker in op de uitdagingen van mensen die met slimme machines samenwerken. Hoewel door sommige nieuwsfeiten de indruk wordt gewekt dat machines of robots al behoorlijk slim zijn, blijven ze moeite hebben met alle uitzonderingen in de werkomgeving. Denk daarbij aan autonoom rijdende auto’s op de snelweg versus het centrum van bijvoorbeeld Amsterdam. Bij het programmeren van autonoom rijdende auto’s krijgen de ontwikkelaars te maken met complexe keuzes. Bijvoorbeeld mag zo’n auto een ongeluk veroorzaken waarbij de bestuurder gewond raakt of omkomt, om een overstekend kind te ontwijken? Voor het verder ontwikkelen van AI moet het geheel van de robot, z’n werkomgeving en de mens worden meegenomen. Verder is het voor de moraliteit verstandig dat doorslaggevende keuzes door mensen worden genomen. Deze ‘Meaningful Human Control’ wordt binnen TNO verder onderzocht en ontwikkeld.

Digitale inspecties

Mede-oprichter Glenn Brouwer vertelde over de door BrainCreators ontwikkelde ‘Software-as-a-Service’ oplossingen om inspecties eenvoudiger, sneller en goedkoper te maken. Gestart voor de vastgoedmarkt breiden zij het aanbod en de business inmiddels al uit richting infrastructuur en smart cities. Als eerste voorbeeld vertelde Brouwer over de INSPECH-oplossing die voor Unihorn is ontwikkeld om eenvoudiger en sneller alle opnames van mobiel uitgevoerde weginspecties te vertalen naar benodigde rapportages. Maar uiteindelijk ook ‘augmented’ weginspecties. Een tweede voorbeeld is de ‘Automated Recognition & Anonymization’ (ARA) oplossing die BrainCreators voor Schiphol heeft ontwikkeld, voor het preventief wissen van privacygevoelige data in de opnames van beveiligingscamera’s. Als afsluiter van deze Stumico-bijeenkomst kon iedereen nog live kennismaken met de robothond Spot, die onder andere als digitale inspecteur inzetbaar is en de robotontwikkelingen bij tech incubator YES!Delft.